Anbi

BOEKJAAR 2016

De Stichting Behoud Stadslaankerk is door de Belastingdienst gerangschikt als ANBI, met de verplichting de financiële verantwoording te publiceren, bestaande uit:

Balans
Balans per 31 december 2016
ACTIVA PASSIVA
Materiële vaste activa € 100.000 Hypotheken € 100.000
Liquide middelen per 31/12/2016 € 46.069 Eigen vermogen 1/1/2016 € 44.859
Saldo baten en lasten € 1.210
TOTAAL ACTIVA € 146.069 TOTAAL PASSIVA € 146.069

Toelichting op balans
De huidige liquide middelen / bestemmingsreserve dienen als buffer om de continuïteit van de Stichting te kunnen waarborgen. Aflossingen en te voorzien onderhoud zijn grote posten die daartoe ten allen tijde betaald moeten kunnen worden.
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij de desbetreffende grondslag voor de specifieke balanspost anders wordt vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarde.

Materiële vaste activa
De materiële vaste activa worden gewaardeerd op verkrijgingsprijs, verminderd met de cumulatieve afschrijvingen en indien van toepassing met bijzondere waardeverminderingen. De afschrijving op gebouwen en het kerkorgel zijn gerelateerd aan de financiering en verloopt synchroon met de aflossing.

Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden opgenomen tegen nominale waarde, onder aftrek van de noodzakelijk geachte voorzieningen voor het risico van oninbaarheid. Deze voorzieningen worden bepaald op basis van individuele beoordeling van de vorderingen.

Staat van Baten en Lasten
Staat van Baten en lasten van 2016
BATEN LASTEN
Donaties € 2.180 Nutsvoorzieningen € 3.191
Verzekeringen, heffingen, etc. € 2.971
Verhuur € 6.651 Inkoop € 1.365
Rente (over 2015) € 195 Bankkosten € 163
Overige baten € 519 Onderhoudskosten € 645
SOM DER BATEN € 9.545 SOM DER LASTEN € 8.335
RESULTAAT € 1.210

Toelichting op resultatenrekening
Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop ze betrekking hebben. Winsten worden slechts opgenomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verplichtingen en mogelijke verliezen die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Huisvestingskosten vormen het grootste deel van de vaste lasten en zijn voor de duidelijkheid gesplitst in 'Nutsvoorzieningen' (gas, elektra, water en internet) en 'Verzekeringen en heffingen' (gemeentelijk, waterschap en aangevuld met provider kosten en monumentenwacht). De 'Onderhoudskosten' worden gevormd door regulier (dagelijks) onderhoud (schoonmaakmiddelen, reinigingdienst), maar ook door reparaties, groot onderhoud en controle van veiligheidsvoorzieningen (Saval).