Marcanto

Zondagmiddagconcert in de Stadslaankerk 22 mei 2010 om 15:30 uur

Marcanto soliste

Inleiding
Theaterkoor Marcanto is afkomstig uit Drachten en heeft haar thuisbasis op Cvk de Meldij. Het koor is nu bezig met het vierde project en zoekt in elk project nieuwe uitdagende muziek. Afgelopen kerst heeft het koor de kerstopera Amahl and the Nightvisitors uitgevoerd. De solisten komen ook uit het eigen koor. Het geheel staat onder leiding van Marco Rypma uit Folsgare en bekend in IJlst. De begeleiding op de piano is in handen van Henk Lyklema.

Programma
Theaterkoor Marcanto laat in een semiscenische zetting muziek gecomponeerd verlangen horen. Trefwoorden: Mystiek uit de Keltische wereld; de cirkel als symbool van eenheid en eeuwigheid; de Keltische knoop; In de ban van de ring; kabouters, elfen , feeën; sprookjes; alles is met alles verbonden; heiligen die ook geleerden zijn; de wijze vrouw en de druïde; het Heilige is aanwezig in het alledaagse; een cultuur van steeds weer dezelfde verhalen vertellen, om zo steeds dieper tot hun kern en betekenis door te kunnen dringen. Dit geheel speelt zich af in een Ierse pub. In deze pub zijn mensen aanwezig van verschillende pluimage: Lokale bewoners, toeristen maar ook: Mensen die de innerlijke wereld van sprookjes en verhalen begrijpen (die het Onzichtbare in het Zichtbare kunnen zien).

Marcanto koor

Recentie
Voor een select publiek vertolkte theaterkoor Marcanto een programma met Ierse en klassieke songs. Waaronder Green hills of Somerset, Scarborough Fair en Aases dood uit de Peer Gynt suite(Grieg). Het koor werd afgewisseld door de solisten Aeltsje, Maartje, Aleida en Marco, alles onder begeleiding door Henk Lyklema op de piano. Het werd een mooi concert dat door het publiek werd gewaardeerd met een staande ovatie, waardoor de dirigent was te bewegen tot een toegift .

Stadslaankerk Marco Rypma
Had al op de lagere school interesse voor muziek en zingen. Zong in een kinderkoor dat werd geleid door de schoolmeester. Op de middelbare school volgden zanglessen aan het centrum voor de kunsten te Sneek. Kreeg les van Foppe Wiersma en van Bea van der Wal. Na de schoolperiode is hij in de bouw gaan werken, maar heeft gestimuleerd door Bea van der Wal toch besloten om door te gaan in de muziek. Ze bracht hem in contact met Mya Besselink, docente klassieke zang aan het conservatorium te Maastricht en volgde daar de opleiding solozang en opera. In 1999 studeerde hij af maar bleef lessen volgen, werd een tijd gecoacht door Caroline Kaart. Nog steeds volgt hij zangles bij Adi le Gué. Als koorzanger/opera ervaring opgedaan bij de Nederlandse Reisopera. Momenteel geeft hij muziekles aan het CSG Comenius te Leeuwarden en bij de Meldij in Drachten. Ook heeft hij een eigen lespraktijk.