ZELLE

Fryske foarstelling ZELLE
met Freark Smink en Hoite Pruiksma in de Stadslaankerk 27 november 2010 om 20:00 uur

ZELLE

Het toneelstuk ZELLE heeft een lange aanloop gehad. Freark Smink liep al jaren met het idee rond. Met Bearn Bilker is hij twee jaar lang, mensen gaan interviewen, die daadwerkelijk ds Zelle in directe lijn hebben meegemaakt. Deze interviews, het boekje van Willem van der Veen over ds Zelle en de eigen ervaringen van Freark Smink over die kerkelijke periode vormden de basis voor het toneelstuk ZELLE. Een toneelstuk dat uiteindelijk door de acteur Smink zelf geschreven is.

Freark Smink is vanaf 1975 werkzaam als acteur. Het merendeel van de voorstellingen speelt hij in Friesland bij het toneelgezelschap Tryater te Leeuwarden.

Programma
Dûmny Zelle: in fanatyk sporter, in Spartaansk libjende man, in man dy't him troch net ien twinge liet, fiere famylje fan Mata Hari. Zelle libbe fan 1907 oant 1983. Hy is berne yn Ljouwert en dêr ik stoarn. Hy wie sân jier dûmny yn Rockanje. Dêrfoar en dêrnei preke hy oeral dêr't er mar frege waard; soms wol fiif kear op in snein. Simmers yn é koarte broek derhinne. In echte preektiger. Op de preekstoel groeide er út ta in tongerjende preker oer hel en ferdommenis. de tsjerken sieten grôtfol.
ZELLE is in foarstelling oer in aparte dûmny. Mar ek in foarstelling oer Freark Smink, dy't yn de hûd fan dizze Zelle krûpt en witte wol wat dizze dûmny hjoed de dei noch te sizzen hat. Hy wurdt dêrby muzikaal stipe troch Hoite Pruiksma. De regie is yn hannen fan Hans Man in't Veld.

Mededelingen
Na afloop van de voorstelling is een DVD over het leven van ds Zelle te koop voor een gereduceerde prijs.
Houdt deze site in de gaten voor meer informatie over programma, kaartverkoop en eventuele wijzigingen.
De zaal is open om 19:15 uur.
Meer weten? Kijk op de website van ZELLE.

Recentie
Voor een uitverkochte zaal kroop Freark Smink weer in de huid van de eigenzinnige dominee Zelle. Zelle was in de kerk! Het publiek herkende de dominee en herinneringen werden weer tot leven gewekt. Iedereen was vol lof over de acteur, die met (tegen-)spel van Hoite Pruiksma in staat bleek om naast Zelle ook de moeder en de buurvrouw 'neer te zetten'.