Friestalig

Friese voorstelling De Emigrant
met Freark Smink en Theo Smedes in de Stadslaankerk 3 april 2013 om 20:00 uur

UITVERKOCHT!

Freark Smink kruipt in de huid van de Fryske emigrant.
Freark Smink zal, na de succesvolle voorstellingsreeks ‘Zelle’, spelen in een productie die geheel in het teken staat van de Friese emigratie. Veel Friezen zijn na de Tweede Wereldoorlog geemigreerd naar o.a. Amerika en Canada.
En nog verhuizen jaarlijks duizenden mensen naar het buitenland. Gedreven door hoop op een beter leven in een land vol onbegrensde mogelijkheden. De prachtige en aandoenlijke verhalen die deze Friese emigranten bij zich dragen zijn de aanleiding geweest voor de initiatiefnemer David Lelieveld om een voorstelling te maken over de Friese Emigranten. De tekst zal geschreven worden door Romke Toering en de productie is in handen van David Lelieveld in samenwerking met Theo Smedes, die ook een rol zal spelen in de voorstelling. De planning is om in maart 2013 in premiere te gaan. De Emigrant is een productie van stichting Pier21.

De Emigrant

Emigreren! Amerika, Amerika!
Al meer dan twee eeuwen reizen landverhuizers de wereld over op zoek naar een nieuw en beter bestaan. Vooral na de tweede wereldoorlog was emigratie het grote toverwoord. Waarom gingen ze. Wat bewoog hen, -al die emigranten. Zo ver van huis. Een niet te verdragen heimwee. Een hard bestaan in “it lân fan dream en winsken” (het land van droom en wensen).
‘De Emigrant’ vertelt het verhaal van Sybolt de Haas, een emigrant, die vijftig jaar geleden plotseling vertrok naar Canada. Ook hij heeft het als emigrant niet makkelijk gehad. Maar het is hem gelukt een redelijk groot en goedlopend boerenbedrijf op te bouwen. De Haas is nimmer meer naar zijn vaderland teruggekeerd. Nu hij gepensioneerd is, is er alle gelegenheid om na te denken, te twijfelen. Nu is er tijd voor heimwee en de behoefte om een bezoek aan het land van zijn moedertaal te brengen.
De reis naar z’n vaderland wordt voor de emigrant in dubbel opzicht confronterend. Enerzijds is z’n vertrek bijna identiek aan dat van vijftig jaar geleden. Confronterend is evenzeer het gesprek dat hij voert met een medewerker van de Leeuwarder Courant. Een journalist van buitenlandse afkomst. Een interessante ontmoeting tussen een Friese emi- en een immigrant, beide worstelend tussen twee werelden. Bij zijn thuiskomst in Canada, staat hem een enorme verrassing te wachten. De oude boer wordt geconfronteerd met de dringende wens van z’n zoon. De wens om terug te keren naar zijn roots.
Emigreren! Europa, Europa!

Mededelingen
De entreeprijs is inclusief een kopje koffie of thee in de pauze
Houdt deze site in de gaten voor meer informatie over programma, kaartverkoop en eventuele wijzigingen.
De zaal is open om 19:15 uur. Er is slechts een beperkt aantal kaarten beschikbaar; vol is vol.
Meer weten? Kijk op de website van De Emigrant.
Recensies van de première op 16 maart stonden in het Friesch Dagblad en de Leeuwarder Courant.

Kaartverkoop
UITVERKOCHT!
Er zijn geen kaarten meer beschikbaar voor de voorstelling van 3 april in de Stadslaankerk.
Kijk voor andere voorstellingsdata op de site van De Emigrant.

Parkeren
Aan de Stadslaan is slechts beperkte parkeergelegenheid, maar op een enkele minuten loopafstand is voldoende parkeergelegenheid te vinden. Parkeren is mogelijk bij het Gemeentehuis, Wilhelminastraat (vh Mienskipshus) en aan de Dassenboarch.